Stop met het versturen van een nieuwsbrief!

Yup.. ik heb het echt gezegd. Je moet stoppen met het versturen van nieuwsbrieven. Is echt mega zonde van je tijd. E-mailmarketing is zoveel beter zonder een nieuwsbrief.

Als je kijkt naar conversies, en met name soft conversies is e-mail een belangrijk kanaal om jouw website bezoekers van informatie te voorzien voordat deze converteren. Maar is een nieuwsbrief dan wel het juiste middel om in te zetten? Ik denk van niet en zal je in dit artikel uitleggen waarom niet.

Ik ga mijn mening toch een beetje bijschaven. Want in heel veel gevallen werkt een nieuwsbrief nog wel maar dan moet je er anders mee om gaan. Hoe relevanter je content, hoe beter je scoort. Dit kan je toepassen middels bepaalde marketing automation maar ook met bijv. Mailchimp kan je al segmentatie toepassen. Als je een softconversie op je website hebt staat waar iemand eerst zijn e-mailadres dient achter te laten zet die gene dan niet direct op de maillinglist, dit zorgt voor frustratie en dan sta je al 1-0 achter. Wat je wel kan doen is een flow na deze aanmelding opmaken met bijv. 3 e-mailtjes met informatie over het gene waar de persoon zich voor heeft aangemeld verspreid over bijv. 12 dagen. Maar op de laatste dag stop je er een blok bij zodat de ontvanger zich kan aanmelden voor jouw nieuwsbrief. Kan je toch nog lekker elke week, maand of kwartaal je nieuwsbrief maken. Fijn toch?!

Zelf geloven wij heel erg in gepersonaliseerde e-mails en het liefst zonder opmaak. De reden dat wij onze mails zonder opmaak versturen is omdat simpelweg het interactie ratio ruim 12% hoger ligt dan wanneer we dit wel opmaken. Het lijkt er namelijk op dat jij een persoonlijk e-mailtje krijgt en dan wil je meestal wel net wat meer tijd nemen. Zelf werken wij met Gmail en geeft dit enorm veel mogelijkheden om te koppelen. Ik ben zelf enorme voorstander van Quickmail.io omdat dit heel erg makkelijk te automatiseren is en je hiermee dus redelijk snel een goede flow hebt opgebouwd. Echter zijn er nog tal van mogelijkheden, zeker met Gmail.

Zelf ben ik nogal van het experimenteren en het uitproberen en zo heb ik pasgeleden voor een vastgoed klant een klein testje gedraaid met SMS automation via Messagebird. In plaats van een e-mailadres te vragen stelde ik via een Chatbot de vraag of ik een telefoonnummer mocht noteren. Hier ging toen geautomatiseerd, 3 dagen lang een SMS flow naar toe. Deze smsjes hadden een open ratio van 98%! In de laatste SMS stuurde ik een calendly link met de vraag of de klant zelf een afspraak wilde inplannen de agenda voor een 15 minuten durende telefonische kennismaking. Tijdens dit gesprek werd er meer informatie gegeven over het investeren in lokaal vastgoed en werd direct een vervolgafspraak gemaakt. Zodra de klanten eenmaal aan de telefoon zijn geweest is het closing percentage ver boven het gemiddelde.